Tuesday, April 16, 2013

usrah kulsem

selasa, 16 haribulan April 2013, maghrib-

persoalan diminda ---->

apa bekalan akhirat kita?
apa kita nak jawab apabila berhadapan dengan malaikat munkar nakir dibawah tanah nanti?
ringan tak mulut kita nak kata " Allah ialah tuhanku" nanti?
boleh ke tangan kita menjawab pertanyaan Allah di mizan mengikut jawapan yang kita mahukan?

sesungguhnya Allah memberikan kita peluang untuk bertaubat,
Allah maha Pengasih lagi maha Pengampun,

hayati kisah ini:
Abu Hurairah RA sedang berjalan di sekitar kota Mekah apabila dia terserempak dengan seorang perempuan yang sedang bersedih. 
Abu Hurairah bertanya 
"wahai saudari, mengapa kamu bersedih?"

wanita itu lantas menjawab
" wahai Abu Hurairah, aku telah membuat dosa besar"

"apakah dosa tersebut?"
"aku telah berzina dan mengandung, lalu aku telah bunuh anak itu setelah dia lahir"
"Maka celakalah kamu, wahai perempuan"

wanita itu lantas menangis. 
"sesungguhnya aku telah bertaubat dan menyesali perbuatanku, tapi apabila aku mendengar kata-katamu, aku tidak bersemangat untuk meneruskannya lagi. aku terasa tiada harapan untuk taubatku diterima"
perempuan itu latas berlalu pergi

Abu Hurairah tersedar dengan ketelanjuran kata-katanya lalu berjumpa dengan Rasulullah.
apabila Rasulullah mendengar masalah tersebut, baginda membacakan beberapa potong ayat suci AlQuran daripada surah al-Furqan. (lihat ayat 70)

Abu Hurairah menanyakan perbuatannya kepada Rasulullah lalu Rasulullah berkata
"dia memerlukan seseorang untuk memberikannya peluang untuk bertaubat. sepatutnya kamu membantunya, bukan mencelanya"

Abu Hurairah insaf lalu berjumpa dengan perempuan itu dengan segera, dia meminta maaf dengan kata-katanya dan berdoa agar taubat wanita itu diterima Allah. wanita itu berasa amat gembira dan nekad untuk berubah.

akhirnya, wanita itu menjadi salah seorang wanita yang solehah dan mewakafkan kebunnya sebagai amalannya ke jalan Allah.

jadi, sedangkan dosa membunuh, berzina dan yang berat-berat diampunkan Allah (selain syirik), apatah lagi dosa-dosa kita.






usha la surah az-Zumar ayat 51-56 :)

p/s: kulsem = kuliah sementara :)

No comments:

Post a Comment

tett tett tettt. kisah betul kau dengan aku kan. :P